navigatie overslaan

FAQ Fietsnetwerk fietsen

FAQ voor fietsen

Werkzaamheden en planning


Waarom zijn de werkzaamheden aan het fietnetwerk nodig?

  • De tien jaar oude bewegwijzering is aan vervanging toe. Houten paaltjes rotten, informatieborden verkleuren. Vanaf februari 2022 is het routenetwerk weer klaar voor vele jaren fietsplezier.

Wanneer zijn de werkzaamheden aan het fietsnetwerk?

  • We beginnen in de laatste week van augustus/begin september 2021 met het plaatsen van de nieuwe wegwijzers van het fietsnetwerk. Onze medewerkers werken dagelijks van 07.00 tot 19.00 uur. Zij houden rekening met bepalingen in natuurgebieden. Eind november beschikt het Vechtdal over een volledig up-to-date fietsnetwerk.

Wat is de planning?

  • September 2021 - Plaatsing van de frames nieuwe knooppunten Dalfsen-Ommen-Hardenberg;
    Oktober t/m december 2021 - Plaatsing van de nieuwe bebording, verwijderen van de oude bebording;
    Oktober t/m december 2021 - Aanbrengen tijdelijke kaarten (inclusief werkzaamheden-sticker);
    December 2021 t/m januari 2022 - Vervangen van de overige frames en verwijderen frames vervallen knooppunten;
    Januari 2022 - Bevestigen van de definitieve folies op de panelen;
    Februari 2022 - Oplossen eventuele knelpunten.

Op deze kaart kan je de diverse fasen en in welke volgorde er gewerkt zal worden bekijken:

De panelen:

Fase 1 > Dalfsen
Fase 2 > Ommen
Fase 3 > Hardenberg

De bebording:

Fase 1 > Hardenberg zuid
Fase 2 > Hardenberg oost
Fase 3 > Hardenberg noord
Fase 4 > Hardenberg west
Fase 5 > Ommen oost
Fase 6 > Ommen zuid
Fase 7 > Ommen noord
Fase 8 > Hardenberg buiten
Fase 9 > Dalfsen noord
Fase 10 > Dalfsen midden
Fase 11 > Dalfsen zuid
Fase 12 > Dalfsen buiten

Kan ik tijdens de werkzaamheden gebruikmaken van de routes en netwerken?

  • Uiteraard blijven de routes gewoon beschikbaar. Wij verwachten enig overlast en sluiten hinder niet uit. Laat ons via het vragenformulier weten als je onderweg ergens tegenaan loopt.

Veranderen de fietsroutes?

  • Op een aantal punten verbeteren we de routes. We kiezen eerder voor wegen langs mooie landschappen dan voor drukke fietspaden voor het woon-werkverkeer. Ook zoeken we nog meer de gezellige kernen van dorpen en steden op. Veiligheid en aantrekkelijkheid staan voorop.

Komen er meer routes bij?

  • Voor nog meer fietsplezier breiden we het fietsnetwerk uit met ongeveer tachtig kilometer.

Routekaarten


Zijn de (papieren) routekaarten nog bruikbaar?

  • Dit seizoen nog wel, maar na de ombouw is de kaart verouderd en niet meer bruikbaar. Tijdelijke kaarten worden beschikbaar gesteld via deze website en als folies op de panelen. Dit jaar geven we vanwege de werkzaamheden geen nieuwe kaarten uit.

Kan ik dit jaar een nieuwe routekaart kopen?

  • Omdat we dit jaar werken aan de netwerken geven we geen nieuwe routekaarten uit. Op deze website download je wel de meest actuele versie. Ook op routeplanner vindt u de meest actuele stand van zaken. Nieuwe routekaarten brengen we weer in omloop als de bewegwijzering dit najaar volledig up-to-date is. Oude kaarten zijn nog te koop. Volg bij onduidelijkheden onderweg altijd de bordjes.

Bewegwijzering


Hoeveel borden en panelen worden vervangen?

  • We vervangen alle bewegwijzering van het fiets- en wandelnetwerk. Dat zijn meer dan dertigduizend palen, bordjes, stickers en informatiepanelen.

Komen er ook nieuwe informatiepanelen?

  • Ja, we vervangen alle 138 informatiepanelen van de fietsknooppunten. Omdat steeds meer buitenlandse gasten het Vechtdal op de fiets verkennen, voegen we Duits- en Engelstalige informatie toe.

Komt de nieuwe bewegwijzering op de plek van de oude?

  • In ieder geval in de buurt. Waar mogelijk kiezen we voor een combinatie met het bestaande straatmeubilair. De informatie hangt dan meer op ooghoogte. In de praktijk blijkt dat het aantal beschadigingen door bijvoorbeeld maaiwerkzaamheden daarmee ook flink terugloopt.

Er wordt in het Vechtdal gebruik gemaakt van kleinere bebording dan voorheen, dat heeft de volgende voordelen:

  • Eenduidigheid in materialen en beeld;
  • Grote flexibiliteit in het toepassen op elke locatie (standaard montagemethode;
  • Makkelijker te bevestigen op volle dragers;
  • Minder weerstand vanuit wegbeheerder / openbare ruimte;
  • Direct toepasbaar op plank, paal of andere drager;
  • Continue voorraad altijd aanwezig in onderhoudsbussen.

Welke materialen worden gebruikt voor de nieuwe wegwijzers?

  • We kiezen voor natuurlijke, maar wel versterkte materialen en duurzame folies (denk hierbij aan ecologische inkten en PVC-vrije materialen). De polyesterversterkte bebording is van natuurlijke materialen met daarop applicatiefolies voor de richting en aanduiding.

Vragen


Waar kan ik terecht met tips of vragen?

  • Ontdek je onderweg onduidelijke, onvolledige of foute informatie? Wij horen uw opmerkingen graag. Ook voor suggesties die ons routenetwerk verder verbeteren staan we altijd open. Gebruik voor tips, vragen, advies of klachten het vragenformulier.

Vragenformulier